Roller
Jeg har udviklet nogle roller som man kan fylde som figur. Alle rollerne er
udviklet med henblik på hvad man kan gøre for gruppen. Det vil sige, bueskytte
eller arcane spellcaster er for eksempel ikke en rolle (det er en givet klasse
for den sags skyld heller ikke). Ideén er dels at få lavet en godt sammensat
gruppe der kan klare de fleste ting og dels at understøtte en idé om at I er en
merchenary gruppe som er sammensat af andre
Man må gerne udfylde flere roller, men i partiet vil der kun være een som
besætter en given rolle. Der kan f.eks. kun være een Party Healer, men det
betyder ikke at der kun er een som kan heale (dem der kan det, er sekundære
healere). Dette betyder også at hvis du er f.eks. sekundær healer i gruppen og
den primære healer falder fra, så kan du træde i rollen.
Rollerne er som følger (core eksempler er eksempler fra PHB og de tjener til at
illustrere rollen):
-
Meat shield/Front line fighter (det kan være en krigertype eller
en summoner eller hvad man ellers kan finde på).
-
Core eksempel:
Fighter
-
Rollen indebærer:
Det ligger i navnet: Meatshield.
-
Bonus: Toughness feat
-
Scout (basalt set hide, move silently and spot/listen)
-
Core eksempel:
Monk
-
Rollen indebærer:
At kunne liste sig frem og se hvad fjenden er ude på.
-
Bonus: Stealthy feat (+2 hide, move silently)
-
Party healer.
-
Core eksempel:
Cleric
-
Rollen indebærer:
At heale partiet med healing spells, under og efter combat
-
Bonus - vælg mellem:
-
Figuren er non-good og har ikke healing domain:
Healing Domain special ability,
-
Figuren er good og har ikke spontanious healing class ability:
Spontanious Healer feat fra Complete Arcane,
-
Figuren er good og class har spontanious healing class ability, men figuren har
ikke healing domain:
Extra Domain: Healing,
-
Class har healing domain: Valg mellem to Divine Metamagic feats på
spells fra Healing domain spells listen (Complete Divine side 80):
Empower eller Reach spell (se Complete Divine side 84). Det betyder for
den første at man kan bruge et antal turning attempts på at få empowered en
spell fra healing domænet og for den anden at man kan bruge et antal turning
attempts på at kaste en spell fra healing domænet som en ray med 30 ft reach
(begge koster 3 turning attempts)
-
Party morale officer
-
Core eksempel:
Bard, Cleric
-
Rollen indebærer:
At booster partiet (eller partymedlemmer) med moral bonus effecter
-
Bonus: Enlarge feat på effekter der giver moral bonus (double range) eller
Extra Music fra Complete Adventurer
-
Party booster
-
Core eksempel:
Wizard, Cleric, Druid
-
Rollen indebærer:
Generelt at booste partiet (eller partymedlemmer). Man kan kun blive party
booster hvis man hver dag afsætter spells til at booste andre. Tanken bag denne
party-slot er at den kan give lidt mere power til især non spell casters, der
er faldet lidt bagud powermæssigt og generelt gøre det sjovere at være
non-spell caster.
-
Bonus: Extend på spells der kastes på willing, ikke-self target.
-
Party face, good cop
-
Core eksempel:
Paladin
-
Rollen indebærer:
At indsamle viden fra venner og fjender på den gode måde.
-
Bonus: Negotiator feat (+2 diplomacy, sense motive)
-
Party face, bad cop
-
Core eksempel:
Fighter, Sorcerer variant
-
Rollen indebærer:
At indsamle viden fra venner og fjender på den trælse måde.
-
Bonus: Persuasive feat (+2 bluff+intimidate)
-
Outdoor guide (survival and track)
-
Core eksempel:
Ranger
-
Rollen indebærer:
At kunne hjælpe en flok clueless citybound adventurers gennem vildnæsset og
frem i en sådan forfatning at de er i stand til at slås mod en overlegen fjende
på hans territorium og generelt undgå at de ikke sulter ihjel, får
forfrysninger, blæser væk eller bliver spist af myg og andre vilde dyr.
-
Bonus: Self-Sufficient feat (+2 heal, survival)
Har I flere ideer til roller, så sig til. Men læg venligst mærke til at ingen af
rollerne maksimerer den skade, som rolle-indehaveren giver ud. Det er med
vilje.